وبلاگ

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک

مالیات نقل و انتقال خودرو گروه فناوری تباتک

فهرست مطالب

اگر تابحال نقل و انتقال خودرو داشته اید می دانید که پرداخت مالیات خودرو قبل از تعویض پلاک یک امر لازم و ضروری است. همه ساله مبلغی مشخص بعنوان مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک تعیین می شود که این مبلغ از مالک خودرو که قصد فروش ماشین خود را دارد دریافت می گردد. اگر مایل هستید در مورد مقدار مالیات ، نحوه پرداخت و سایر اطلاعات لازم درخصوص مالیات نقل و انتقال خودرو مطالبی بدانید با گروه فناوری تباتک همراه باشید.

زمان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید بهترین زمان برای پرداخت کردن مالیات خودرو قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک می باشد. زیرا در غیر اینصورت فک پلاک امکان پذیر نیست. به این موضوع دقت داشته باشید که به تعویق انداختن مالیات خودرو موجب چالشهای زیادی در وقت خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو می شود. این موضوع در زمانی که قصد دارید به سرعت خودروی خود را بفروشید اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مالیات نقل و انتقال خودرو میزان مالیات تعویض پلاک

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده خریدار است یا فروشنده؟

به طور معمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بعهده مالک اصلی خودرو یا فروشنده است ولی گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که فروشنده و خریدار توافق کنند که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برای تعویض پلاک بعهده خریدار باشد.

اگر فروشنده خودرو هستید و به این توافق با خریدار رسیده اید بهتر است این موضوع را به صورت کتبی ثبت کرده و به امضا دو طرف برسانید. در صورت عدم ثبت توافق نامه به صورت کتبی خریدار می تواند منکر این توافق شده و طبق قانون مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک به عهده شمای فروشنده خواهد بود.

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک چقدر است؟

مالیات نقل و انتقال خودرو براساس سال تولید و نوع خودرو تعیین می شود. همچنین خارجی یا داخلی بودن خودرو و مدت سپری شده از تولید تاثیر زیادی روی مبلغ مالیات خواهد گذاشت. هر ساله مبلغ مالیات توسط سازمان امور مالیات تعیین می شود که برای اطلاع از میزان مالیات می توانید به سایت سازمان مالیاتی مراجعه نمایید.

مالیات نقل و انتقال خودرو نحوه پرداخت مالیات تعویض پلاک

چه نوع خودروهایی از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معاف هستند؟

برطبق قانون همه فروشندگان خودروهای داخلی و خارجی و همین طور موتورسیکلت ها در وقت فروش خودروی خود موظف به پرداخت مالیات هستند ولی در این بین برخی خودروها از این قاعده مستثنی هستند. خودروهای راهسازی ، کشاورزی ، کارگاهی ، معدنی و شناورها معاف از مالیات هستند و نیازی نیست که مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی و خارجی

در مورد خودروهای داخلی باید گفت که مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو و مالیات بر ارزش افزوده به مدل و نوع خودرو بستگی دارد. بطور کلی می توان گفت که این مبلغ برای خودروهای داخلی چیزی در حدود یک درصد ارزش خودرو در زمان معامله می باشد. اما محاسبه مقدار مالیات نقل و انتقال در مورد خودروهای خارجی براساس کلاس و قیمت آنها متفاوت می باشد. مبلغ مالیات در این نوع خودروها بیشتر است و حدود 2 درصد ارزش خودرو در زمان خرید و فروش می باشد.

مالیات خودروی صفر کیلومتر به عهده کیست؟

در مورد خودروهای صفر کیلومتر داخلی یا خارجی باید گفت که مالیات اینگونه خودروها که به اصطلاح صفر کیلومتر و نو هستند به عهده کارخانه سازنده یا کارخانه مونتاژ کننده و یا شرکتی است که واردات این خودروها را به عهده داشته است. اما اگر خریدار پس از خرید از شرکت سازنده یا واردکننده خودرو بدون استفاده از آن بخواهد آنرا بفروشد باید مالیاتی جداگانه پرداخت نماید.

مالیات نقل و انتقال خودرو مالیات خودروی صفر کیلومتر

نکات مهم درباره مالیات نقل و انتقال خودرو

  • مالیات نقل و انتقال خودرو به حساب خزانه دولت واریز می گردد.
  • از هفتم فروردین سال 1401 دیگر لازم نیست که خریدار و فروشنده به دو درگاه جداگانه رجوع کنند. از طریق سایت تعویض پلاک شما می توانید مالیات خود را پرداخت کرده و نوبت بگیرید. شما بعنوان فروشنده می توانید مبلغ مالیات را پرداخت کنید و قبض و رسید آن را به خریدار تحویل دهید. همچنین ارائه رسید در وقت تعویض پلاک لازم و ضروری است.
  • افرادی که در گذشته مالیات مربوط به نقل و انتقال خودروی خود را پرداخت ننموده اند بدهکار مالیاتی به حساب می آیند و ممنوع الخروج هستند و امکان انجام برخی فعالیتها را نیز ندارند.
  • دریافت نوبت جهت تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات امکان پذیر نمی باشد.
  • پرداخت مالیات خودرو در حال حاضر به عهده فروشنده می باشد مگر اینکه توافق کرده باشند که این مبلغ را خریدار بپردازد.

کلام آخر

در این مقاله با موضوع پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک آشنا شدیم و به چند سوال مهم شما در این زمینه پاسخ گفتیم. چنانچه هنوز سوالی در ذهن دارید می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید و از کارشناسان ما در این زمینه کمک بگیرید.

گروه فناوری تباتک

گروه فناوری تباتک ارائه کننده راهکارهای جامع سخت افزاری و نرم افزارهای حسابداری به فروشگاهها و شرکتها می باشد. هم اکنون بیش از ده ها فروشگاه و شرکت از خدمات گروه تباتک استفاده می کنند. جهت استفاده از خدمات حسابداری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *