وبلاگ

مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرها

مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرها

فهرست مطالب

در قانون بودجه سال 99 بندی توسط نمایندگان مجلس تصویب شد که بر آن اساس کاربرانی که بیش از 500.000 یا به اصطلاح 500k فالوور و دنبال کننده در رسانه هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام دارند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. میزان درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرهای ایرانی برای هر تبلیغ و استوری بین 5 تا 150 میلیون تومان تخمین زده می شود.

این درآمد میلیاردی باید شامل مالیات بر درآمد شود چرا که حتی کارگران و کارمندان با حقوق های بسیار پایین تر از این مبلغ موظف به پرداخت مالیات هستند. در این مقاله قصد داریم به موضوع مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرهای ایرانی بپردازیم پس اگر کنجکاو هستید در این مورد مطالب مفیدی بدانید با گروه فناوری تباتک همراه باشید.

چه تعداد اینفلوئنسر در ایران موظف به پرداخت مالیات هستند؟

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی 551 فعال مجازی که تحت عنوان اینفلوئنسر و بلاگر شناخته می شوند در ایران فعالیت دارند که بیش از 500 هزار نفر دنبال کننده (فالوور) دارند. از این تعداد کاربر مجازی 123 نفر از آنها درآمدی بالغ بر 2.3 هزار میلیارد تومان (در سال 1400) داشتند که فقط 17 میلیارد تومان (میانگین 130 میلیون تومان برای هر اینفلوئنسر) مالیات در نظر گرفته شد. از این تعداد فقط 23 نفر از آنها این مالیات را پذیرفتند و مابقی از پرداخت آن شانه خالی کردند.

مالیات اینفلوئنسرها مقدار مالیات بلاگرها

ماجرای مالیات اینفلوئنسرها از کجا شروع شد؟

در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام رشد روز افزونی داشته و در این میان برخی بلاگرها و اینفلوئنسرها درآمدهای میلیاردی از آن داشته اند. در این میان انتقاد شدیدی به دستگاه قانونگذاری کشور صورت گرفت که در حالیکه حتی کارگران و کارمندان هم موظف به پرداخت مالیات هستند چرا بلاگرهای ایرانی با داشتن درآمدهای میلیاردی از مالیات معاف هستند؟ این تبعیض که به صورت ناخواسته و در چند سال اخیر صورت گرفته بود سازمان امور مالیاتی را بر آن داشت که قانونی برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرها تصویب کند.

قانون مربوط به مالیات اینفلوئنسرها

اولین بار در سال 1397 اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درخصوص تکالیف مالیاتی کسب و کارهای مجازی صادر شد. همچنین در قانون بودجه سال 1400 برای اولین بار و به طور مستقیم از مالیات کسب و کارهای رسانه های کاربر محور نظیر اینستاگرام صحبت شد. بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 اذعان می دارد که “درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات ، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تائید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد”.

مالیات اینفلوئنسرها کدام بلاگرها باید مالیات بدهند

آیا تنها به فعالیتهای تبلیغاتی مالیات تعلق می گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که فقط به فعالیت های تبلیغاتی مالیات تعلق نمی گیرد چرا که برطبق بندهای 2 و 3 قانون مالیاتهای مستقیم “هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید و هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند مشمول مالیات بر درآمد است”. پس به نظر می رسد که علت تاکید بخشنامه و قانون به درآمدهای ناشی از تبلیغات به این خاطر است که درآمد حاصل از تبلیغات نسبت به سایر درآمدهای اینفلوئنسرها بسیار بیشتر و بالاتر است.

آیا صفحاتی که کمتر از 500 هزار دنبال کننده دارند معاف از مالیاتند؟

در پاسخ باید گفت که خیر قطعا در آینده برای این دسته از بلاگرها نیز قوانین مالیاتی وضع خواهد شد. تاکید قانونگذار برای صفحات دارای بیش از 500 هزار فالوور به این دلیل است که این قانون به تازگی تصویب و شروع شده و باید اولویت بندی در آن صورت گیرد تا بتوان قانون را به درستی و پله به پله اجرا کرد.

سازمان امور مالیاتی چگونه اینفلوئنسرهای فعال در حوزه های مجازی را شناسایی می کند؟

راههای فراوانی برای شناخت اینفلوئنسرها ، بلاگرهای فعال و کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد. مثلا یکی از روشهای بسیار ساده یک جستجوی ابتدایی در فضاهای مجازی است. از طرفی کنترل تراکنش های بانکی ، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی وزارت ارتباطات ، اطلاعات از وزارت صمت (از نظر مجوزهای صادره نظیر ای نماد) ، اطلاعاتی که از درگاههای پرداخت الکترونیک می توان دریافت کرد و … همه و همه روشهایی است که می توان اینفلوئنسرها و فعالین حوزه مجازی را شناسایی کرد.

مالیات اینفلوئنسرها نحوه پرداخت مالیات بلاگرها

گروه فناوری تباتک

گروه فناوری تباتک ارائه کننده راهکارهای جامع سخت افزاری و نرم افزارهای حسابداری به فروشگاهها و شرکتها می باشد. هم اکنون بیش از ده ها فروشگاه و شرکت از خدمات گروه تباتک استفاده می کنند. جهت استفاده از خدمات حسابداری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *