وبلاگ

معافیت مالیات حقوق 1403

معافیت مالیات حقوق 1403

فهرست مطالب

سقف معافیت مالیات حقوق 1403 برابر 120 میلیون تومان حقوق در سال معین شده است. به این معنی که دستمزد و حقوق ماهانه ای که تا سقف 10 میلیون تومان باشد معاف از پرداخت مالیات خواهد بود. این معافیت مالیاتی جهت کمک به اقشاری است که درآمد پایینی دارند تا فشار مالیاتی روی آنها کاهش پیدا کند. اکنون که در آستانه سال 1403 قرار داریم می خواهیم در مورد موضوع معافیت مالیات حقوق 1403 بیشتر بدانیم پس با ما همراه باشید.

انواع معافیتهای حقوق و دستمزد کدامند؟

معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد به 2 دسته کلی تقسیم می گردد:

دسته اول معافیت های عمومی که برای کلیه افراد مشمول مالیات به صورت یکسان اعمال می گردد.

دسته دوم معافیت های خاص که برای گروه و دسته خاصی از افرادی که مشمول مالیات هستند نظیر معلولان ، جانبازان و … اعمال می گردد.

تنها معافیت عمومی در سال 1403 مربوط به حقوق و دستمزد افرادی است که سقف حقوق و دستمزد سالانه شان کمتر از 120 میلیون تومان است. سایر معافیتها از دسته معافیت های خاص می باشد.

مقاله پیشنهادی : حداکثر عیدی 1403 کارگران، کارمندان دولت و بازنشستگان 

معافیت مالیات حقوق 1403 نحوه محاسبه معافیت مالیات حقوق

معافیت حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می شود؟

جهت محاسبه معافیت مالیات حقوق 1403 باید مجموع حقوق دریافتی فرد را در طول سال محاسبه نماییم. در مرحله بعد باید این مبلغ را از سقف معافیت سالانه که 120 میلیون تومان است کسر کنیم. مثلا اگر فردی مجموع حقوق و دستمزد سالانه اش معادل 180 میلیون تومان باشد با کسر از 120 میلیون تومان مبلغ 60 میلیون تومان مازاد بر سقف معافیت مالیاتی درآمد داشته است پس این 60 میلیون تومان مشمول مالیات می شود.

اعمال معافیتهای حقوق و دستمزد در حسابداری به چه شکل است؟

برای اعمال معافیتهای حقوق و دستمزد در حسابداری به دو روش می توان اقدام کرد:

روش اول کسر مستقیم است که در این روش بطور مستقیم مالیات از حقوق و دستمزد کسر می گردد.

روش دوم تعدیل مالیات است که معافیتهای مالیاتی حقوق و دستمزد در وقت محاسبه مالیات سالانه کسر و یا اعمال میشوند. اما کارفرمایان باید معافیت مالیات حقوق 1403 را به صورت مستقیم از حقوق و دستمزد کسر نمایند.

سامانه مودیان و معافیتهای حقوق چیست؟

سامانه مودیان در واقع یک سامانه جامع مالیاتی می باشد که سازمان امور مالیاتی کشور آن را طراحی و اجرا نموده است. در این سامانه می توان محاسبه و اعمال معافیتهای مالیاتی را که معافیت مالیات حقوق 1403 هم شامل آن می شود اعمال نمود. همانطور که در بالا به آن اشاره شد کارفرمایان در سال 1403 موظف هستند معافیتهای مالیاتی حقوق و دستمزد را به صورت مستقیم از حقوق پرداختی کم کنند که این کار با سامانه مودیان انجام می شود.

معافیت مالیات حقوق 1403 سامانه مودیان مالیاتی

حال می خواهیم ببینیم برای اعمال معافیت مالیات حقوق 1403 در سامانه مودیان چه باید بکنیم؟

  • مراجعه به سامانه مودیان
  • ورود به سامانه با کد کاربری و رمز عبور
  • مراجعه به قسمت محاسبه و اعمال معافیتهای مالیاتی
  • وارد کردن اطلاعات حقوق و دستمزد فردی که مشمول مالیات است
  • انتخاب گزینه اعمال معافیتهای حقوق و دستمزد

با پایان این مرحله سامانه به صورت خودکار نسبت به اعمال معافیتهای حقوق و دستمزد فرد مشمول مالیات اقدام می کند. همچنین این سامانه امکان دسترسی به دیتاها و اطلاعات مربوط به معافیتهای مالیاتی را هم برای مودیان فراهم می نماید. این اطلاعات شامل معافیتهای خاص مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی سالانه ، ضوابط و شرایط اعمال معافیتهای مالیاتی می شود.

کلام آخر

در این مقاله با سقف معافیت مالیات حقوق 1403 آشنا شدیم که این سقف سالانه 120 میلیون تومان است. همچنین نحوه اعمال معافیتهای مالیاتی در سامانه مودیان را آموختیم. چنانچه پرسشی در خصوص معافیت های مالیاتی و یا سایر مطالب در مورد حسابداری و حسابرسی دارید می توانید با ما در تماس باشید.

معافیت مالیات حقوق 1403 چه کسانی از مالیات حقوق معافند

گروه فناوری تباتک

گروه فناوری تباتک ارائه کننده راهکارهای جامع سخت افزاری و نرم افزارهای حسابداری به فروشگاهها و شرکتها می باشد. هم اکنون بیش از ده ها فروشگاه و شرکت از خدمات گروه تباتک استفاده می کنند. جهت استفاده از خدمات حسابداری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *