وبلاگ

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

حق سنوات چگونه محاسبه می شود گروه تباتک

فهرست مطالب

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟ حق سنوات یا همان مزایای پایان کار و پایان خدمت مبلغی است که معادل یک ماه آخرین مزدی که فرد در آن شرکت ، کارگاه یا کارخانه کار کرده و حقوق دریافت کرده در ازای هر یک سال یک ماه محاسبه می گردد. این مبلغ معمولا پس از خاتمه قرارداد و یا اتمام کار کارگر در پایان سال و یا در زمان تسویه به او پرداخت می گردد.

حق سنوات تنها برای افرادی که بیمه تامین اجتماعی از نوع اجباری هستند محاسبه می گردد و بیمه مشاغل آزاد شامل آن نمی شود. سوال بسیاری از افراد حقوق بگیر بخش خصوصی این است که حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد حق سنوات و نحوه محاسبه آن بدانیم.

پرداخت حقوق کارگران توسط کارفرمایان بر چه اساسی انجام می شود؟

براساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران هر کارفرمایی موظف است میزان مشخصی از حقوق را به کارمندان و کارگران خود پرداخت نماید. بطور کلی مبلغ پایه حقوق مجموعه ای از همه یا بعضی موارد زیر می باشد:

  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • حق عائله مندی
  • حق ایاب و ذهاب
  • اشتغال خارج از مرکز
  • کشیک
  • نوبت کاری
  • جذب
  • محل خدمت
  • فوق العادگی جهت شرایط نامطلوب آب و هوا

همچنین مواردی از قبیل اضافه کاری ، مرخصی ، کسر کار ، سنوات خدمت ، افزایش حقوق و … نیز روی مبلغ پرداختی به طور مستقیم تاثیر می گذارد. اغلب کارمندان به جز موارد یاد شده مبالغی نیز به صورت نقدی یا غیرنقدی دریافت می کنند که تحت عنوان مزایا می باشد.

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

طبق تعریفی که در ابتدای مقاله آوردیم حق سنوات پاداشی است که در پایان هر سال یا پایان همکاری و قرارداد به ازای هر یک سال یک ماه به کارگر یا کارمند مشمول قانون کار پرداخت می شود. برخی کارفرمایان ترجیح می دهند که در پایان هر سال همراه با عیدی سنوات را نیز که معادل یک ماه حقوق است به کارمندان یا کارگران خود پرداخت کنند ولی برخی دیگر این کار را به پایان قرارداد و یا هنگام تسویه حساب کارگر یا کارمند موکول می کنند.

عیدی و سنوات به چه افرادی تعلق می گیرد؟

کلیه شرکتها و کارگاه هایی که مشمول قانون کار هستند بایستی در وقت پایان کار کارگران و کارمندان خود و یا پایان سال کاری نسبت به پرداخت حق سنوات و عیدی آنها اقدام کنند. این سوال برای برخی افراد پیش می آید که اگر فردی کمتر از یک سال در شرکتی مشغول به کار باشد آیا به او نیز عیدی و سنوات تعلق می گیرد؟ در اینجا باید گفت که بله کارگر یا کارمند به تعداد روزهایی که در شرکت یا کارگاه مشغول به کار بوده سنوات و عیدی دریافت می نماید.

پس حق سنوات به همه کارمندان و کارگران رسمی و غیر رسمی ، تمام وقت و پاره وقت، قراردادی یا پیمانی و … تعلق می گیرد. فقط دانشجویان و دانش آموزانی که به صورت فصلی مثلا فصل تابستان مشغول به کار می شوند نمی توانند از کارفرما درخواست حق سنوات نمایند.

حق سنوات چگونه محاسبه می شود؟

آیا حق سنوات مشمول مالیات است؟

برطبق قانون وزارت کار مالیات در قسمت کسورات حقوق محاسبه می گردد. پس اگر پس از دریافت حق سنوات در پایان قرارداد کارمند یا کارگر با شرکت یا کارگاهی که در آن کار می کرده تسویه حساب و قطع همکاری کند نیازی به پرداخت مالیات سنوات نیست.

ولی اگر پس از دریافت پاداش سنوات که به صورت سالیانه و در پایان سال صورت می گیرد کارگر یا کارمند به کار خود با مجموعه خود ادامه دهد بایستی مالیات حقوق سنوات خود را بپردازد که از پرداختی او کسر می گردد. میزان این مالیات نیز ده درصد مبلغ حق سنوات خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله با حق سنوات و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم و به سوالات رایج در این خصوص پاسخ گفتیم. چنانچه درخصوص حقوق و دستمزد، مالیات و … سوالی دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

گروه فناوری تباتک

گروه فناوری تباتک ارائه کننده راهکارهای جامع سخت افزاری و نرم افزارهای حسابداری به فروشگاهها و شرکتها می باشد. هم اکنون بیش از ده ها فروشگاه و شرکت از خدمات گروه تباتک استفاده می کنند. جهت استفاده از خدمات حسابداری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *